Els nous planejaments en urbanisme que sorgeixen al panorama internacional s’encaminen cap a la recerca de ciutats més sostenibles, més saludables i més habitables. En aquest escenari la vegetació apareix com un element configurador de les ciutats integrant-se en la denominada infraestructura verda. En aquest sentit, els arbres són un dels elements més importants. Els arbres de les ciutats, però, no són elements del mobiliari urbà ni espectadors amb funcions merament estètiques, sinó que són imprescindibles ja que proporcionen nombrosos beneficis ambientals, econòmics i socials.
No es tracta només de fer més agradable la ciutat, sinó de fer-la habitable. És a dir, convertir un territori en un "hàbitat" adequat per a la vida dels humans en plenitud. La idea de ciutat està íntimament relacionada amb la idea de l'espai públic com un lloc de trobada de la majoria de les funcions socials i l'arbrat és l'element estructural per excel·lència de l'espai lliure urbà.
L'arbrat pot actuar com a element organitzador de la trama urbana, com coberta dels nostres viaris i per donar escala humana als edificis. Els espais arbrats confereixen identitat, estructura i significat al paisatge urbà. Són llocs que possibiliten la diversitat d'usos i afavoreixen la trobada i la permanència, és a dir, fan més humana la ciutat. Si volem gaudir dels beneficis que ens pot oferir l'arbrat a la ciutat per fer més habitable l'entorn urbà, hem d'introduir les seves necessitats en la planificació. Sorprenentment en incorporar les necessitats associades a l'arbrat estem incorporant les necessitats dels ciutadans.
L'arbre és un ésser viu que canvia de forma i de volum en el temps. Molts dels conflictes que es generen entre l'arbre i els altres sistemes urbans són fàcilment previsibles i per tant si s’actua només quan es produeixen els conflictes, difícilment disposarem de prou recursos com per atendre totes les demandes. Si es vol fer una gestió eficient dels recursos municipals, és imprescindible que s’introdueixin criteris de planificació en les tasques de manteniment.
Per aquest motiu, és voluntat de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs aprovar un Pla director de l’arbrat a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, per tal de disposar d’un document de treball que orienti les decisions i que actuï de marc de referència en la planificació i la gestió dels carrers arbrats del municipi.
Amb l'objectiu de garantir la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes amb rang reglamentari, i en compliment del que disposa l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma, s'ha de substanciar una consulta pública prèvia per demanar l'opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives que potencialment es puguin veure afectats pel mateix, sobre una sèrie d'aspectes com són els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives.
En conseqüència, se sotmet a consulta pública prèvia l’aprovació d’un Pla director de l’arbrat, d’acord amb la següent Memòria:
ANTECEDENTS
Al setembre de 2015, i amb l’acord històric de 193 països, l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar l’Agenda 2020 per al Desenvolupament Sostenible i els seus 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS), com a instrument global amb un ampli abast i una importància sense precedents.
Com a compromís mundial, busca que tots els estats es proposin fermament posar fi a la pobresa i la fam, a combatre les desigualtats, protegir els drets humans, especialment de les persones més excloses i de major vulnerabilitat, promoure la igualtat de gènere i l’empoderament de les dones i les nenes, construir societats pacífiques, justes i inclusives i garantir una protecció resilient del planeta i dels seus recursos naturals.
Els ODS són disset objectius de caràcter ambiental, social i econòmic que guien la implementació de l’Agenda 2030. Tots els objectius estan molt relacionats: per avançar en un cal avançar també en d’altres. Volen ser unes fites concises, fàcils de comunicar, orientades a l’acció i aplicables a tots els països. Els objectius 11, 13 i 15 posen èmfasi en la importància per vetllar pel medi ambient urbà.
PROBLEMES QUE ES PRETÉN SOLUCIONAR
S’ha de tenir en compte que durant el transcurs de les obres públiques i de les obres majors de construcció, moltes vegades no s’han previst les mesures adients per evitar que es produeixin incidències que perjudiquin els arbres que es veuen afectats per aquestes obres. Aquesta és una problemàtica que es vol solucionar mitjançant l’adopció d’una política d’actuació i unes pautes tècniques i de gestió específiques per a l’arbrat.
D’altra banda, en el marc d’un context de canvi climàtic i d’escalfament global, és primordial establir una política d’actuació que garanteixi la millora i conservació del patrimoni arbori.
NECESSITAT I OPORTUNITAT
La regulació actual, és a dir, la diferent normativa sectorial que fa referència al medi ambient urbà, ha quedat palès que no ofereix una resposta vàlida davant dels perjudicis que es generen en l’arbrat durant el transcurs de les obres públiques i particulars i, també, davant l’increment de la consciència ecològica per part de la població. Per aquest motiu, atesa la importància cabdal que adquireix l’arbrat en un marc de canvi climàtic a nivell mundial que perjudicarà en especial manera l’àmbit de la Mediterrània, resulta necessari afrontar de manera efectiva qualsevol incidència que puguin afectar els arbres del municipi, mitjançant una política d’actuació i unes pautes tècniques i de gestió que ajudin a conservar i millorar el patrimoni arbori.
OBJECTIUS
L’objectiu de la redacció del present document és la de disposar d’un pla de gestió que marqui uns principis bàsics, una política d’actuació i unes pautes tècniques i de gestió que ajudin a conservar i millorar el patrimoni arbori; en definitiva disposar d’un document de treball que orienti les decisions i que actuï de marc de referència en la planificació i la gestió dels carrers arbrats del municipi de Sant Adrià de Besòs.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES
Donada la naturalesa de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’aprovar un Pla director de l’arbrat a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, per tal disposar d’un document de treball que orienti les decisions i que actuï de marc de referència en la planificació i la gestió dels carrers arbrats del municipi.
Durant el termini de quinze (15) dies, l’endemà de la publicació del present edicte en el lloc web municipal i al portal de transparència, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, podran fer arribar les seves opinions a través de la web municipal, a consultes, queixes i suggeriments o bé qualsevol dels mitjans indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Aquest procés de consulta pública es configura de la següent manera:
Fase 1. Informació i Opinions sobre l'oportunitat de la norma (es dona compliment a l'article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).
Abans de tenir un text escrit, es recullen opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Per tal de fer arribar una opinió és necessari estar registrat/da a decidim per Sant Adrià. Fer-lo és molt fàcil Registra't
Fase 2. Avaluació de les propostes. Es publicaran les resolucions preses.
L'equip redactor revisarà i avaluarà les propostes i suggeriments.
Fase 3. Retorn.
Es podrà consultar el document que es proposa per aprovació inicial.
Compartir