L’important increment en l'ús dels diferents elements de mobilitat sobre roda i la seva incidència en les persones usuàries de les vies i espais públics, ja sigui com a vianants, ja sigui com a conductores de vehicles motoritzats, fa imprescindible la regulació, ordenació, gestió, vigilància i disciplina del trànsit per les vies urbanes i altres espais lliures de titularitat municipal, o oberts a l’ús públic, dels cicles, de les bicicletes, dels vehicles de mobilitat personal (principalment patinets elèctrics) i altres elements de mobilitat de característiques similars, fent compatible l’equitativa distribució de l’espai públic disponible entre totes les persones usuàries i la necessària fluïdesa del trànsit d’aquests elements de mobilitat, amb l’ús de vianants i de la resta de vehicles motoritzats dels carrers i espais públics.
Per aquest motiu, és voluntat de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs aprovar una Ordenança sobre la mobilitat dels cicles, bicicletes i vehicles de mobilitat personal a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, per tal d’establir una regulació coherent a tot el municipi ajustada a les directrius vigents en matèria de trànsit i mobilitat, en consonància amb la recomanacions emeses per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
Amb l'objectiu de garantir la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes amb rang reglamentari, i en compliment del que disposa l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma, s'ha de substanciar una consulta pública prèvia per demanar l'opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives que potencialment es puguin veure afectats pel mateix, sobre una sèrie d'aspectes com són els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives.
En conseqüència, se sotmet a consulta pública prèvia l’aprovació d’una Ordenança sobre la mobilitat dels cicles, bicicletes i vehicles de mobilitat personal, d’acord amb la següent Memòria:
ANTECEDENTS
És motiu de preocupació per a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs l’important increment en l'ús dels diferents elements de mobilitat sobre roda i la seva incidència en les persones usuàries de les vies i espais públics, ja sigui com a vianants, ja sigui com a conductores de vehicles motoritzats, fa imprescindible la regulació, ordenació, gestió, vigilància i disciplina del trànsit per les vies urbanes i altres espais lliures de titularitat municipal, o oberts a l’ús públic, dels cicles, de les bicicletes, dels vehicles de mobilitat personal (principalment patinets elèctrics) i altres elements de mobilitat de característiques similars, fent compatible l’equitativa distribució de l’espai públic disponible entre totes les persones usuàries i la necessària fluïdesa del trànsit d’aquests elements de mobilitat, amb l’ús de vianants i de la resta de vehicles motoritzats dels carrers i espais públics.
L’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs va aprovar, en data 24 d’octubre de 2022, l’Ordenança municipal general de circulació de vianants i vehicles, la qual va ésser modificar en data 25 d’octubre de 2021. Tanmateix, aquesta Ordenança no inclou els nous vehicles de mobilitat personal que fan ús de les vies públiques.
La Direcció de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ha impulsat els treballs d'un equip multidisciplinari per tal d’elaborar un conjunt de recomanacions sobre els vehicles de mobilitat personal. L’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, juntament amb d’altres municipis metropolitans, hi ha participat.
PROBLEMES QUE ES PRETÉN SOLUCIONAR
L’increment en l'ús dels nous vehicles de mobilitat personal ha comportat un augment de la sinistralitat pels accidents de trànsit que afecten als usuaris d’aquests vehicles i als mateixos vianants. Alhora, també, està ocasionant problemes en la mobilitat per unes vies públiques que no estaven dissenyades per aquests vehicles. Tot això comprèn un seguit de reptes per a la mobilitat i seguretat de les vies urbanes que les Administracions Públiques tenen l’obligació de tractar de manera conjunta i amb la màxima participació ciutadana.
Els elements a tractar serien:
- Moderació de la velocitat
- Prioritat de vianants
- Estatus de la bicicleta i cicles de més de dues rodes en la mobilitat
- Punt de vista de la seguretat viària
- Beneficis col·lectius i individuals
- Potencial dels vehicles de mobilitat personal per a la mobilitat sostenible
- Vehicles per a la intermodalitat urbana
NECESSITAT I OPORTUNITAT
La regulació actual, és a dir l’Ordenança municipal general de circulació de vianants i vehicles, ha quedat palès que no ofereix una resposta vàlida davant l’increment en l'ús dels nous vehicles de mobilitat personal i la seva incidència en les persones usuàries de les vies i espais públics. Per aquest motiu, atesa l’augment de la sinistralitat en les vies públiques, resulta necessari afrontar de manera efectiva l’ús de les vies públiques per part dels nous vehicles de mobilitat personal, mitjançant l’establiment de mesures que estableixin els requisits que han de complir els usuaris d’aquests vehicles i els paràmetres a seguir en l’ús de les vies i espais públics.
OBJECTIUS
La regulació, ordenació, gestió, vigilància i disciplina, del trànsit per les vies urbanes i altres espais lliures de titularitat municipal, o oberts a l’ús públic, dels cicles, de les bicicletes, dels vehicles de mobilitat personal i altres elements de mobilitat de característiques similars, fent compatible l’equitativa distribució de l’espai públic disponible entre totes les persones usuàries, amb la necessària fluïdesa del trànsit d’aquests elements de mobilitat amb l’ús de vianants i de la resta de vehicles motoritzats dels carrers i espais públics.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES
Donada la naturalesa de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’aprovar una Ordenança sobre la mobilitat dels cicles, bicicletes i vehicles de mobilitat personal a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, per tal d’establir una regulació coherent a tot el municipi ajustada a les directrius vigents en matèria de trànsit i mobilitat, en consonància amb la recomanacions emeses per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
Aquest procés es configura de la següent manera:
Fase 1, Informació i Opinions sobre l'oportunitat de la norma (es dona compliment a l'article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).
Abans de tenir un text escrit, es recullen opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Per tal de fer arribar una opinió és necessari estar registrat/da a decidim per Sant Adrià. Fer-lo és molt fàcil Registra't
Fase 2, Avaluació de les propostes.
L'equip redactor revisarà i avaluarà les propostes i suggeriments. Es publicaran les resolucions preses.
Fase 3, Retorn.
Es podrà consultar el document que es proposa per aprovació inicial.
Compartir