La Llei General de Subvencions al seu article novè estableix que, amb caràcter previ a la concessió de la subvenció, cal aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió, i al seu article 17.2 detalla que les bases reguladores de les subvencions de les corporacions locals s'hauran d'aprovar en el marc de les bases d'execució del pressupost, mitjançant una ordenança general de subvencions o mitjançant una ordenança específica per a les diferents modalitats de subvencions.
Igualment amb caràcter previ caldrà elaborar un Pla estratègic de subvencions on es concretin els objectius i efectes que es pretenen, el termini, els costos previsibles i les seves fonts de finançament, i això supeditat al compliment de l'objectiu de estabilitat pressupostària.
D'acord amb la disposició transitòria primera de la Llei de subvencions, en el termini d'un any a partir de la seva entrada en vigor s'haurà d'adequar la normativa reguladora de les Subvencions al règim jurídic establert en aquesta.
Atesa la considerable importància de la concessió de subvencions per part d’aquesta Entitat, cada vegada és més gran la necessitat d'establir regles generals que siguin comuns a les diverses àrees de gestió, tant en la relació amb els tercers beneficiaris, com entre elles i en els procediments de fiscalització i control.
En base a això, aquesta Ordenança general es desenvoluparà a través de l'aprovació de les corresponents convocatòries que concretin les bases reguladores per al atorgament de subvencions específiques de les diferents modalitats de subvencions, tenint en compte aquestes determinacions generals
Amb la iniciativa de l’aprovació d’una ordenança general de subvencions es vol esmenar el problema d’una diversitat de regulacions pel que fa les diferents convocatòries de subvencions.
La necessitat de la norma esdevé pel que disposen tant l’article 9, com el 17.2 LGS abans esmentats.
Els objectius de la norma són l’atorgament d’un marc jurídic comú per a les diferents convocatòries de subvencions que atorga l’ajuntament, és a dir l’establiment de criteris homogenis en la seva tramitació i justificació i, al mateix temps, facilitar la tasca de comprovació que fan les àrees i departaments gestors i la Intervenció, pel que fa el compliment de la finalitat de cada subvenció.
Les possibles solucions alternatives serien el mantenir la situació actual d’aprovació de bases específiques individualitzades per cada convocatòria de subvencions, que no garanteix l’homogeneïtat en el seu tractament, o la inclusió de la regulació de les diferents convocatòries en les bases d’execució del pressupost.
El procés es configura de la següent manera:
Fase 1, d'Informació i opinions sobre l'oportunitat de la norma (es dona compliment a l'article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).
Abans de tenir un text escrit, es recullen opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Durant aquesta fase es poden formular opinions sobre l'oportunitat de la norma
Fase 2, de Publicació de l'esborrany d'Ordenança i Presentació de propostes.
Quan ja hi ha un esborrany, es poden formular propostes a l'articulat.
Durant aquesta fase es respondran a les opinions rebudes a la fase anterior, es publicarà l'esborrany de l'ordenança i es poden fer propostes al seu articulat.
Fase 3, Període d'avaluació de propostes.
L'equip redactor revisarà i avaluarà les propostes i suggeriments a l'articulat de l'esborrany. Es publicaran les resolucions preses.
Fase 4, Retorn.
Es podrà consultar el document que es proposa per aprovació inicial.
Compartir