L’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs manifesta la seva voluntat d’elaborar un projecte de disposició normativa reguladora de l’ús de les platges, amb l’objectiu de regular les condicions del seu ús.
D’acord amb el que es preveu a l’article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma, es substancia la consulta pública, a través del portal web de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs i de la plataforma participativa municipal Decidim per Sant Adrià de Besòs, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma, i sobre els antecedents i problemes que es vol solucionar amb la iniciativa, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
En compliment del que s’esmenta, es descriu a continuació el marc en el qual es planteja aquest nou projecte normatiu:
ANTECEDENTS I PROBLEMES QUE ES PRETÉN SOLUCIONAR
La Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, en el seu article 115 atribueix als municipis competències de caràcter general en relació al domini públic maritimoterrestre. Es troben entre aquestes, informar les sol·licituds de reserves, adscripcions, autoritzacions i concessions per a l’ocupació i aprofitament del domini públic maritimoterrestre; informar les partions del domini públic maritimoterrestre; explotar, en el seu cas, els serveis de temporada que puguin establir-se a les platges per qualsevol de les formes de gestió directa o indirecta previstes en la legislació de règim local; i mantenir les platges i llocs públics de bany en les degudes condicions de neteja, higiene i salubritat, així com vigilar l’observança de les normes i instruccions dictades per l’Administració de l’Estat sobre
salvament i seguretat de les vides humanes.
D’altra banda, la Llei 8/2020, del 30 de juliol, de protecció i ordenació del litoral de Catalunya regula l’ordenació i la protecció del litoral en el territori català i concretament dels béns de domini públic i ecosistemes maritimoterrestre del litoral de Catalunya que inclou la zona d’influència (servituds de protecció, trànsit i accés al mar) i el domini públic maritimoterrestre (ribera del mar i mar territorial i aigües interiors).
D’acord amb l’article 30 de la Llei de protecció i ordenació del litoral, en el marc de les competències atribuïdes als municipis per la Llei de costes, són competències dels ajuntaments, entre d’altres, l’elaboració i la tramitació fins a l’aprovació provisional dels plans d’ús del litoral i de les platges; l’explotació dels serveis de temporada de les platges autoritzats mitjançant el pla d’ús del litoral i de les platges corresponent així com l’autorització de les activitats previstes al mateix pla; el manteniment de les platges i dels llocs públics de bany en les condicions de neteja, higiene i salubritat adequades; i la vigilància de l’observança de les normes i les instruccions que dictin l’administració de la Generalitat i la resta d’administracions competents en matèria de protecció civil sobre salvament i seguretat de les vides humanes.
Així doncs, en ús de les competències municipals esmentades, procedeix aprovar una nova ordenança que reguli les condicions d’ús de les platges del municipi per tal de poder abordar qüestions de salut pública com el consum de tabac, qüestions d’incivisme com ara les emissions sonores o dubtes de legalitat com per exemple la possibilitat o no de venda ambulant.
NECESSITAT I OPORTUNITAT
L’ús de les platges del municipi s’ha vist incrementat en els últims anys arran de l’augment del turisme sobretot a la platja del Fòrum. D’aquesta manera, han sorgit diferents problemàtiques que cal abordar, és a dir, qüestions de salut pública com el consum de tabac, qüestions d’incivisme com ara les emissions sonores o dubtes de legalitat com per exemple la possibilitat o no de venda ambulant.
Considerant tot l’anterior, l’aprovació d’una ordenança que reguli les condicions d’ús de les platges del municipi esdevé un instrument normatiu que serà de gran utilitat tant pel Servei de Territori i la Policia Local com per la ciutadania per poder donar resposta a l’àmplia casuística d’usos de les platges. Per tant, es considera necessari i oportú iniciar la tramitació de l’elaboració i aprovació d’una nova ordenança reguladora de l’ús de les platges.
OBJECTIUS
La proposta d’ordenança reguladora de l’ús de les platges té per objecte regular les condicions d’ús de les platges del municipi garantint el dret de la ciutadania a gaudir-les i a fer un ús públic del mar, de la seva ribera i de la resta de l’espai de domini públic i de les seves zones de protecció i servitud, d’acord amb les competències municipals atribuïdes a l’article 115 de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes.
La nova ordenança permetrà garantir la seguretat jurídica en la intervenció administrativa municipal de l’ús de les platges.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES
Totes les mesures necessàries per regular la intervenció municipal en els actes d’ús de les platges passen per l’aprovació d’una nova ordenança que doni resposta a la diferent casuística existent en matèria d’ús de les platges.
En aquesta línia, caldrà dur a terme una anàlisi de la normativa referent a les platges dels municipis confrontants i del conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona per tal d’aprovar una normativa coherent i integradora dins el marc metropolità. Serà d’especial interès, en aquest sentit, la referència de l’Ordenança tipus de l’ús de les platges elaborada per la Diputació de Barcelona.
Donada la naturalesa de la norma i de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’impulsar una nova ordenança reguladora de l’ús de les platges.
Durant el termini de quinze (15) dies des de l’endemà de la publicació del present anunci en el lloc web municipal i a la plataforma de participació ciutadana municipal DECIDIM per Sant Adrià, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, podran fer arribar les seves opinions a través del procés participatiu que es durà a terme a la plataforma de participació ciutadana municipal DECIDIM per Sant Adrià.
Aquest procés es configura de la següent manera:
Fase 1, Període d’informació i opinions sobre l’oportunitat de la norma:
Informació: Segons l’article 133 abans esmentat, ha de contenir:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La nece ssitat i oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
Es podran presentar opinions, propostes i suggeriments a la futura norma mitjançant un formulari disponible a tal efecte.
Abans de tenir un text escrit, es recullen opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Per tal de fer arribar una opinió és necessari estar registrat/da a decidim per Sant Adrià. Fer-lo és molt fàcil Registra't
Fase 2, Període d’avaluació de propostes i suggeriments.
Durant aquesta fase es respondran a les opinions rebudes a la fase anterior, es publicarà l'esborrany del Pla i es poden fer propostes al seu articulat.
Fase 3, Publicació de les resolucions, si s’escau).
L'equip redactor revisarà i avaluarà les propostes i suggeriments a l'articulat de l'esborrany. Es publicaran les resolucions preses.
Fase 4, Retorn.
Es podrà consultar el document que es proposa per aprovació inicial.
Compartir