Ayuda
Un proceso participativo es una secuencia de actividades participativas (p.e. primero rellenar una encuesta, luego realizar propuestas, debatirlas en encuentros presenciales o virtuales, y finalmente priorizarlas) con el objetivo de definir y tomar una decisión sobre un tema específico.
Ejemplos de procesos participativos son: un proceso de elección de los miembros de un comité (donde primero se presentan unas candidaturas, luego se debate y finalmente se elige una candidatura), presupuestos participativos (donde se realizan propuestas, se valoran económicamente y se vota con el dinero disponible), un proceso de planificación estratégica, la redacción colaborativa de un reglamento o norma, el diseño de un espacio urbano o la producción de un plan de políticas públicas.
Fases del proceso
Durant aquesta fase us podeu informar sobre el procés i es poden fer propostes per introduir al futur Reglament del Consell Municipal de la Gent Gran
L'equip tècnic redactor farà una avaluació de les propostes presentades. Totes les propostes seran incorporades a l'expedient de tramitació.
Durant aquesta fase es publicaran les resolucions a les propostes presentades.
Durant aquesta fase es publicarà l'esborrany del document i es podran presentar propostes
Consulta pública prèvia a l'aprovació del Reglament del Consell de la Infància i la Joventut
#ReglamentConsellInfànciaiJoventut Informació i consulta
Acerca de este proceso
Previ a l’adequació dels reglaments, es realitza una consulta pública per copsar l’opinió de tots els ciutadans i les entitats de Sant Adrià de Besòs. Es dona així compliment al que preveu l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
ANUNCI
relatiu a la consulta prèvia a l’aprovació de Reglament del Consell de Participació Territorial dels Infants de Sant Adrià de Besòs
L'any 1924 la Societat de Nacions va adoptar, per unanimitat, la Declaració de Ginebra, que recollia l'elaboració d'una nova visió de la infància i dels objectius de la seva protecció.
Aquesta Declaració seria la base de la Declaració Universal dels Drets de l'Infant de les Nacions Unides de 1959 y de la Convenció de 1989, que va esdevenir un tractat internacional d'obligat compliment, per part dels estats signants, com és el cas de l'Estat espanyol.
En data de 20 de novembre de 1989 l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar la Convenció sobre els Drets de l’Infant i suposà l’inici d’un nou període per a la infància, deixant de ser considerada únicament com a subjecte de protecció i beneficència per passar a ser reconegut el seu protagonisme social i els seus drets de participació a la societat.
L’Estat espanyol va adoptar la convenció l’any següent i Catalunya la va aprovar a través de la Resolució 194/III, de 7 de març de 1991 del parlament de Catalunya sobre els drets de la Infància, en què, entre d’altres, el principi 12, que afirma que “L’infant té dret a exercir drets civils i polítics tan aviat com es pugui formar un judici propi i sense més limitacions que les disposicions legals necessàries per a protegir les llibertats fonamentals dels altres”; i en el principi 7, “Assegurar el compliment dels drets de l’infant és un deure dels pares i de la societat. La legislació i les actuacions en relació amb l’infant i la família han de fomentar i ajudar la correcta acció dels pares o dels seus representants legals en aquest sentit, tenint present que el coneixement d’aquests drets, tant de part dels adults com de part dels infants, és una garantia perquè es compleixin.”
La Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, en el seu article 34 defineix el Dret de Participació dels infants establint que els infants i els adolescents tenen el dret de participar plenament en els nuclis de convivència més immediats i en la vida social, cultural, artística i recreativa de llur entorn. I els poders públics els han d’oferir les oportunitats necessàries perquè s’incorporin progressivament a la ciutadania activa, d’acord amb llur grau de desenvolupament personal.
Així mateix, l’article 27 d’aquesta mateixa Llei fa referència, de forma expressa, als consells de participació territorial i nacional dels infants i adolescents i s’insta a les administracions locals a crear consells de participació dels infants i als adolescents on puguin optar a l’oportunitat d’afavorir la convivència i la integració cultural en l’àmbit veïnal i local.
En aquesta línia, el Decret 200/2013, de 23 de juliol, dels consells de participació territorial i nacional dels infants i els adolescents de Catalunya en el seu preàmbul assenyala el dret de tots els infants i adolescents a ser escoltats i tinguts en compte com un dels valors fonamentals de la Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant.
En el seu article 16 estableix que les administracions locals de Catalunya han de crear els consells de participació territorial aportant la voluntat de potenciar el reconeixement dels drets dels infants i els adolescents i les seves oportunitats a través de l’establiment de canals i instruments per a fer sentir la seva veu, per a fer expressa la seva participació en la presa de decisions en la comunitat i, en definitiva, per a facilitar-ne el futur encaix, com a persones responsables, en la societat adulta.
En base a les legislacions existents, aquest Ajuntament vol posar en valor el seu compromís amb els drets d'infants i adolescents, sent voluntat l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs aprovar la creació del Consell de participació territorial dels Infants per impulsar la promoció de la participació i autoorganització dels infants de la ciutat i la interacció de manera transversal entre tots els òrgans i les institucions que actuen com a motor de la participació dels infants al territori, tant des de la societat civil: centres escolars, associacions, equipaments, etc., com des dels ens públics d’abast municipal.
En conseqüència, se sotmet a consulta pública prèvia a l’aprovació del Reglament del Consell de participació territorial dels Infants, d’acord amb la següent memòria:
Antecedents
No existeixen antecedents de Consell d’Infants o altre espai de participació a on aquests col·lectius tinguin participació i veu pròpia.
No obstant, és una de les actuacions legislades i recomanades per la Diagnosi del Pla Local d’Infància i Adolescència elaborat l’any 2022 amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i el servei de Joventut i Infància del municipi.
És també un mecanisme que permet l’actual Reglament de participació municipal de Sant Adrià, aprovat l’any 2021, concretament a la Secció II del Capítol IV anomenat «Òrgans formals de participació: consells municipals», articles 49 i 50.
Necessitat i oportunitat
Els poders públics, en la seva actuació, s’han de sotmetre a diversos principis, entre els quals es troba el de participació de la ciutadania en els assumptes públics. Aquest principi s’ha desenvolupat a la legislació de règim local, d’una banda a l’article 69 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i, pel que fa a Catalunya, als articles 62 i 63 del Text refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, aprovat per Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, que estableixen que, per facilitar aquesta participació ciutadana en la gestió dels assumptes municipals, cal instrumentar mecanismes com la creació d’òrgans de participació sectorial en un àmbit concret de l’actuació municipal, sense que puguin en cap cas substituir ni assumir competències pròpies dels òrgans de govern municipals.
Així, esdevé indispensable la implicació dels infants a la vida comunitària de manera transversal incorporant la seva perspectiva i per tant, el Consell de participació territorial dels Infants ha de tenir facultats informatives i deliberatives per millorar els processos de participació en matèria de les necessitats dels infants del municipi:
Deliberar sobre l'orientació general de temes d’acció social
Debatre i informar sobre els projectes de plans d'actuació i plans estratègics en matèria d’infants.
Deliberar sobre les qüestions que la Regidora de l’àrea competent en matèria de dinamització i participació sotmeti a la seva consideració.
Trametre les seves conclusions a altres consells de participació del municipi.
Les que li atribueixin les lleis o els reglaments.
Objectius
Fomentar la participació directa dels infants, les entitats i els sectors interessats, establint a l’efecte els mecanismes adients d’informació, estímul i de seguiment de les seves activitats.
Assessorar l’Ajuntament en els diferents programes i/o actuacions que aquest dugui a terme a la ciutat, de manera que siguin accessibles a qualsevol persona, i prevengui l’assistència i participació dels infants.
Fomentar l’aplicació de polítiques i actuacions municipals integrals i integradores encaminades a la defensa dels drets dels infants adrianencs.
Fer una recerca, recull i estudi de dades per tal d’arribar al coneixement permanent i el més exacte possible de la realitat social dels infants de la nostra ciutat: educació, associacionisme, lleure, extraescolars, espai públic, etc.
Objectius específics
Reunir informació, realitzar estudis, debatre i difondre informes sobre la qualitat de vida i el benestar dels infants del municipi.
Elaborar propostes, impulsar i dinamitzar serveis i activitats destinades a millorar la qualitat de vida en les matèries competents dels infants del municipi.
Conèixer les inquietuds i necessitats en matèria social i de benestar dels diferents agents implicats.
Elevar als òrgans competents de l’Ajuntament els acords, informes, propostes d’estudi que s’elaborin en aquesta matèria.
Reforçar la comunitat educativa i associativa de l’àmbit mitjançant una política de suport a les entitats, i aconseguir una participació ciutadana més gran en matèria de polítiques d’infància.
Possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries
Resulta precís crear un Consell de participació territorial dels Infants dotat d’un Reglament normatiu aprovat pel Ple Municipal que faciliti i normalitzi la participació dels infants del municipi.
El Consell està inclòs dins del Pla d’Infància i Adolescència «PLIA» per promoure la participació dels infants en el municipi. Aquesta acció vol apoderar les nenes i nens per facilitar que puguin incidir en les decisions sobre polítiques de ciutat, programació d’activitats, etc.
Compartir