Ajuda
Un procés participatiu és una seqüència d'activitats participatives (p.e. primer omplir una enquesta, després realitzar propostes, debatre-les en trobades presencials o virtuals, i finalment prioritzar-les) amb l'objectiu de definir y prendre una decisió sobre un tema específic.
Exemples de processos participatius són: un procés d'elecció de les membres d'un comitè (on primer es presenten unes candidatures, després es debat i finalment s'escull una candidatura), pressupostos participatius (on es realitzen propostes, es valoren econòmicament i es voten amb el pressupost disponible), un procés de planificació estratègica, la redacció col·laborativa d'un reglament o norma, el disseny d'un espai urbà o la producció d'un pla de polítiques públiques.
Fases del procés
Durant aquesta fase podeu formular una opinió sobre l'oportunitat de la norma
L'equip tècnic avaluarà les opinions i suggeriments
Es publiquen les respostes a les opinions i suggeriments que s'han formulat anteriorment.
Durant aquesta fase podeu presentar una proposta a l'esborrany del Pla
L'equip redactor revisarà i avaluarà les propostes i suggeriments realitzats a l'esborrany del Pla.
Es publiquen les resolucions a les propostes i suggeriments que s'han formulat a l'esborrany del Pla.
Podeu consultar el document que es proposa per aprovació inicial
Consulta pública prèvia Pla Especial de Cuines Industrials
#ConsultaPublicaPECI Informació i consulta
Quant a aquest procés
Procés d'informació i consulta.
Previ a l’aprovació inicial d'una figura de planejament urbanístic amb l’objecte de valorar quines són les condicions d’implantació que s’hauran de complir quan es vulguin desenvolupar establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació per tal de garantir que no puguin comportar efectes adversos envers els veïns i veïnes, s'inicia un període d'informació i es realitza una consulta pública per copsar l’opinió de la ciutadania, entitats i grups d'interès de Sant Adrià de Besòs. Es dona així compliment al que preveu l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L’increment de la implantació d’establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació en el conjunt dels municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona és motiu de preocupació per a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.
Per aquest motiu, és voluntat de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs aprovar una figura de planejament urbanístic amb l’objecte de valorar quines són les condicions d’implantació que s’hauran de complir quan es vulguin desenvolupar establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació per tal de garantir que no puguin comportar efectes adversos envers els veïns i veïnes.
Amb l'objectiu de garantir la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes amb rang reglamentari, i en compliment del que disposa l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb caràcter previ a l'elaboració de la norma, s'ha de substanciar una consulta pública prèvia per demanar l'opinió dels ciutadans i de les organitzacions més representatives que potencialment es puguin veure afectats pel mateix, sobre una sèrie d'aspectes com són els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa, la necessitat i oportunitat de la seva aprovació, els objectius de la norma i les possibles solucions alternatives.
En conseqüència, se sotmet a consulta pública prèvia l’aprovació d’una figura de planejament urbanístic que reguli els establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, d’acord amb la següent Memòria:
ANTECEDENTS:
1. L’increment de la implantació d’establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació en el conjunt dels municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona és motiu de preocupació per a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.
L’activitat de preparació de menjars en un local amb la finalitat principal de lliurament a domicili, organitzada en una única cuina o obrador o bé amb diferents cuines per a lloguer de tercers ha pres notorietat amb la pandèmia i els confinaments. Aquest nou fenomen, de cuines compartides o cuines múltiples, està transformant el repartiment a domicili tal com el conceptualitzàvem fins ara, en el sentit que desapareixen els locals oberts al públic per a instal·lar-se en grans naus opaques que permeten ubicar un gran nombre de cuines al seu interior únicament destinades a executar comandes per al repartiment a domicili.
El boom que poden tenir aquestes activitats per l’augment de la demanda del menjar a domicili, i el gran nombre de cuines que sembla que preveuen aquests nous models de negocis, la qual cosa pot arribar a implicar que l’activitat no sigui considerada com a innòcua pels efectes adversos que poden causar als veïns i veïnes del potencial emplaçament i que requereixi de controls i requeriments ambientals i de mobilitat més estrictes, fa que es consideri necessari adoptar la mesura cautelar de suspensió de llicències per tal de reflexionar sobre quines són les condicions d’implantació que s’hauran de complir quan es vulguin desenvolupar aquestes activitats.
En el cas del municipi de Sant Adrià de Besòs ara fa poc es va instal·lar una cuina industrial al carrer Sant Oleguer i n’hi ha una més en tràmit al carrer d’Eduard Maristany.
2. En el cas de Barcelona, s’han produït múltiples queixes veïnals arran de la recent implantació d’aquestes activitats que han dut a la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona, en sessió celebrada el dia 25 de març de 2021, a adoptar el següent acord:
«SUSPENDRE en l’àmbit grafiat en el plànol de suspensió, de conformitat amb l’article 73.1 del Text Refós de la Llei d’Urbanisme aprovat per Decret Legislatiu 1/2010 de 3 d’agost, i d’acord amb les determinacions de l’informe de la Gerència d’Urbanisme, que consta a l’expedient i a efectes de motivació s’incorpora a aquest acord, l’atorgament de llicències i/o comunicats i altres autoritzacions municipals connexes establerts per la legislació sectorial per a la instal·lació o l’ampliació de les activitats regulades en els epígrafs següents de l’Ordenança municipal de les activitats i d’intervenció integral de l’administració ambiental (OMAIIA) i l’Ordenança d’establiments alimentaris: Epígraf 12.51/6: Activitat amb incidència ambiental: Establiment amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació (càtering); i EC 1.1.6. Especialistes alimentaris. Plats preparats, quan disposin d’obrador; SUSPENDRE, també, l’atorgament de llicències d’obres i l’admissió de les comunicacions prèvies d’obres destinades a la instal·lació d’aquestes activitats, ampliació o reforma de local; EXCLOURE de la suspensió l’activitat de càtering que sigui complementària d’una altra activitat principal considerada essencial, tot i desenvolupar-se en discontinuïtat física; PRECISAR que aquesta suspensió es fa amb la finalitat de procedir als estudis previs a la tramitació d’un planejament per regular les activitats esmentades a la ciutat de Barcelona;
DETERMINAR que l’àmbit de suspensió és el delimitat i grafiat en el plànol de suspensió que figura en l’expedient, elaborat de conformitat amb el punt 3 de l’esmentat article 73 del TRLU; DETERMINAR, també, a l’empara de l’article 74.1 de l’esmentat text legal, que el termini de suspensió serà, com a màxim, d’un any, a comptar des de la publicació al BOPB d’aquest acord; i PUBLICAR el present acord en el Butlletí de la Província de Barcelona.»
En el cas de Sant Adrià de Besòs, l’Ajuntament va aprovar, mitjançant Decret de l’alcaldessa de data 15 de juny de 2021, la suspensió potestativa de l’atorgament de llicències d’instal·lació d’activitats relacionades amb els establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació en tot el terme municipal.
PROBLEMES QUE ES PRETÉN SOLUCIONAR:
Garantir que no es puguin instal·lar en zones residencials establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació que siguin susceptibles de comportar efectes adversos envers els veïns i veïnes.
NECESSITAT I OPORTUNITAT:
La regulació actual dels establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació que es comprèn en el Pla general metropolità i en la normativa sectorial sobre aquests usos, ha quedat palès que no ofereix una resposta vàlida davant l’increment en la implantació d’establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació en el conjunt dels municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona. Per aquest motiu, atesos els antecedents de problemàtiques veïnals que aquests usos han comportat, resulta necessari afrontar de manera efectiva totes aquelles situacions que poden afectar o alterar els drets dels veïns i veïnes, com ara el dret al descans a casa seva, mitjançant l’establiment de mesures per limitar la instal·lació d’aquests usos en zones residencials, a fi de reduir el risc que es puguin succeir casos de vulneració dels drets dels veïns i veïns en perjudici de la salut pública i de la convivència veïnal.
OBJECTIUS:
Valorar quines són les condicions d’implantació que s’hauran de complir quan es vulguin desenvolupar establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació per tal de garantir que no puguin comportar efectes adversos envers els veïns i veïnes.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES:
Donada la naturalesa de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’aprovar una figura de planejament urbanístic que reguli la intensitat dels usos del sòl i les condicions urbanístiques per a la implantació d’establiments amb obrador i/o cuina industrial per a l'elaboració de plats preparats sense venda al públic ni degustació a la ciutat de Sant Adrià de Besòs, per tal d’establir una regulació coherent a tot el municipi ajustada a les directrius vigents en matèria de convivència i salut.
Durant el termini de quinze (15) dies, l’endemà de la publicació del present edicte en el lloc web municipal i al portal de transparència, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, podran fer arribar les seves opinions a través de la web municipal, a consultes, queixes i suggeriments o bé qualsevol dels mitjans indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El procés de consulta es configura de la següent manera:
Fase 1. Període d'informació i opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Abans de tenir un text escrit, es recullen opinions sobre l'oportunitat de la norma.
Per tal de fer arribar una opinió és necessari estar registrat/da a decidim per Sant Adrià. Fer-lo és molt fàcil Registra't
Fase 2. Període d'avaluació de les opinions anteriors per part de l'equip tècnic municipal.
Fase 3. Publicació de les resolucions.
Fins a aquesta fase es dona compliment a l'article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Fase 4. Publicació de l'esborrany del Pla Especial de Cuines Industrials i formulari de propostes.
Fase 5. Període d'avaluació de les propostes anteriors per part de l'equip tècnic municipal.
Fase 6. Publicació de les resolucions.
Fase 7. Retorn: Durant aquesta fase es publicarà el document que hagi de ser sotmès a l'aprovació inicial.
Compartir