ANTECEDENTS I PROBLEMES QUE ES VOL SOLUCIONAR AMB LA INICIATIVA
La proposta d’Ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Sant Adrià de Besòs té per objecte la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire i de la salut pública, d’apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització mundial de la salut (OMS) i complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts, reduint les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, atès que aquest és el major contribuïdor als nivells de contaminació d’efecte local de la ciutat.
El municipi de Sant Adrià de Besòs, juntament amb els municipis que conformen l’Àrea Metropolitana de Barcelona estan sotmesos a uns nivells de contaminació que excedeixen els llindars de contaminació d’NO2 i de PM10 establerts per la Unió Europea i l’Organització Mundial de la Salut i constitueixen una amenaça de primer ordre en termes de salut pública, atesa l’elevada contaminació atmosfèrica.
Concretament, a la Zona de Qualitat de l’Aire 1 (ZQA), on pertany la ciutat de Sant Adrià de Besòs, històricament s’han registrat superacions dels valors límit de diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió amb diàmetre inferior a 10 micres (PM10) recollits a la Directiva 2008/50/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, relativa a la qualitat de l’aire ambient i a una atmosfera més neta en Europa.
La Comissió Europea ha demandat al Regne d’Espanya (Àrea de Barcelona i Madrid) per l’incompliment sistemàtic i continuat dels valors límit del NO2, i per tant, dels articles 13.1 i 23.1 de l’esmentada Directiva, així com per no realitzar plans de qualitat de l’aire amb mesures adequades que permetin reduir el període d’incompliment en el menor temps possible (article 23.1 de la Directiva).
En aquest sentit, el Ple municipal de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs va aprovar l’Ordenança relativa a la restricció de trànsit per motius ambientals de Sant Adrià de Besòs.
Malgrat això, aquest nou projecte normatiu busca focalitzar els esforços en reduir les emissions contaminants provocades pel trànsit rodat i, per tant, es centra en provocar una reducció especialment significant dels nivells registrats de NO2, per així evitar l’incompliment sistemàtic dels valors límit i/o valors recomanats establerts en la Directiva europea i per l’OMS, respectivament, millorant la qualitat de l’aire, la qualitat de vida del conjunt de la ciutadania, afavorint la millora de la qualitat acústica a l’espai urbà i fent la ciutat més amable i habitable, tot recollint únicament aquelles restriccions estrictament necessàries per complir amb les raons d’interès general que la motiven.
NECESSITAT I OPORTUNITAT
La nova Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, estableix a l’article 14 que tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límits de contaminants regulats per la normativa de referència hauran d’adoptar, abans de l’any 2023, l’establiment d’una ZBE dins del seu terme municipal.
D’aquesta manera, l’establiment d’una ZBE passa a ser una obligació legal que, a més, va en línia amb el ja contemplat a altres instruments de planificació aprovats pel govern central, com la Declaració d’Emergència Climàtica, el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima 2021-2030 (PNIEC), i el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica (PNCCA).
Així mateix, el futur projecte de Reial Decret pel qual es regularan les ZBE, dictat en habilitació de la pròpia Llei de canvi climàtic i transició energètica (disposició final sisena), estableix específicament que les ZBE seran definides i regulades per les entitats locals en les seves corresponents ordenances.
Per la seva banda, a nivell català, la Generalitat de Catalunya, ens locals, organitzacions i agents socials i econòmics van subscriure recentment l’Acord per a la millora de la qualitat de l’aire a Catalunya, que s’inclourà al nou Pla de millora de la qualitat de l’aire de Catalunya, i on les parts signants acorden fer un pas endavant i assumir el compromís de treballar per implementar una ZBE a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants abans d’acabar l’any 2025, amb un model general comú adaptable a les diferents realitats territorials, socials i ambientals dels municipis, esdeveniment una oportunitat de generalització, encara més gran, d’aquest instrument normatiu.
D’altra banda, i diferentment del que ha succeït amb altres ZBE impulsades anteriorment a l’Estat espanyol, s’estableix que per les noves ZBE que es vagin introduint els serà d’aplicació el règim sancionador establert a l’apartat z.3 de l’article 76 de la Llei 18/2021, de 20 de desembre, per la que es modifica el text refós sobre la llei de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.
Considerant tot l’anterior, la ZBE esdevé un instrument de planificació més necessari que mai, una obligació legal que la ciutat de Sant Adrià de Besòs ha de complir. Per tant, es considera necessari i oportú iniciar la tramitació de l’elaboració i aprovació d’una nova ordenança reguladora de la ZBE, amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire.
OBJECTIUS
La implementació d’una ZBE a la ciutat de Sant Adrià de Besòs esdevé una obligació legal d’acord amb l’establert a la Llei de canvi climàtic i transició energètica, i que caldrà desenvolupar atenent als criteris establerts en altres instruments normatius de regulació de les ZBE vigents en l’aprovació d’aquest projecte normatiu.
L’objectiu de la ZBE és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, per així millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat, apropar els nivells de contaminants als recomanats per l’OMS i complir amb els límits de qualitat de l’aire establerts a la legislació vigent.
POSSIBLES SOLUCIONS ALTERNATIVES
Totes les mesures necessàries per reduir la contribució del trànsit en els nivells de contaminació atmosfèrica de la ciutat passen per reduir el volum de trànsit i/o promoure una renovació del parc circulant a vehicles menys contaminants.
La pròpia Llei de canvi climàtic i transició energètica obliga específicament a impulsar una ZBE, abans del 2023, a tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants, els territoris insulars i els municipis de més de 20.000 habitants que superin els valors límits de contaminants regulats per la normativa de referència.
Donada la naturalesa de la norma i de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’impulsar una ordenança relativa a la restricció de la circulació dedeterminats vehicles a la ciutat de Sant Adrià de Besòs amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire.
Compartir