Antecedents i problemes que es volen solucionar amb la iniciativa
El Ple de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, en sessió de data 29 de febrer de 1980, va aprovar l’Ordenança de policia de la via pública. Aquesta Ordenança ha quedat completament obsoleta pel pas del temps i per l’aprovació de normativa posterior com ara el Decret 336/1988, de 17 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament del patrimoni dels ens locals i la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques.
A la vegada, l’Ajuntament ha aprovat normativa sectorial referent a diversos aspectes de la via pública. Com, per exemple, l’Ordenança municipal sobre llicències d’accés de vehicles a locals (guals), l’Ordenança municipal reguladora de les autoritzacions i usos de terrasses a la via pública i l’Ordenança reguladora del bon veïnatge i del bon ús de l’espai públic.
En l’actualitat, poden sorgir dubtes sobre si l’ús de la via pública es regeix per comunicació o per llicència, o sobre quins són els formularis d’aplicació en cada cas i el seu suport jurídic.
Així doncs, procedeix aprovar una nova ordenança que reguli i actualitzi els procediments administratius i els formularis administratius que regulen les llicències d’ús de les vies i els espais públics, per tal de dotar de major seguretat jurídica a la ciutadania que en vol fer ús. Nogensmenys, aquesta nova ordenança ha d’integrar tota la normativa sectorial que faci referència a la via pública per facilitar el coneixement i aplicació de la normativa vigent.
Necessitat i oportunitat
La introducció del règim de la comunicació prèvia en l’àmbit del Dret administratiu ha significat una transformació important de tots els procediments administratius. És important analitzar i aclarir si aquest règim pot ésser d’aplicació en referència a l’ús de les vies i els espais públics.
A causa de la manca d’una ordenança actualitzada que reguli l’ús de les vies i els espais públics, en l’actualitat poden sorgir dubtes sobre quins són els formularis d’aplicació en cada cas i el seu suport jurídic.
Considerant tot l’anterior, l’aprovació d’una ordenança que reguli l’ús de les vies i els espais públics esdevé un instrument normatiu que serà de gran utilitat tant pel Servei de Territori per poder donar resposta a l’àmplia casuística d’usos de la via pública existent, com per la ciutadania de Sant Adrià de Besòs que podrà disposar d’uns formularis clars i precisos en el marc de la nova ordenança. Per tant, es considera necessari i oportú iniciar la tramitació de l’elaboració i aprovació d’una nova ordenança reguladora de l’ús de les vies i els espais públics, amb l’objectiu de garantir la seguretat jurídica en la intervenció administrativa municipal de l’ús de la via pública i la simplificació i transparència del procediment administratiu.
Objectius
La proposta d’ordenança reguladora de l’ús de les vies i els espais públics té per objecte regular la intervenció administrativa municipal d’aquest ús. A aquest efecte, s’establiran els procediments i els requisits per a la tramitació segons el règim d’intervenció que correspongui. A la vegada, la nova ordenança integrarà tota la normativa sectorial actualment dispersa per tal de facilitar-ne el coneixement i l’aplicació.
La nova ordenança permetrà garantir la seguretat jurídica en la intervenció administrativa municipal de l’ús de la via pública i la simplificació i transparència del procediment administratiu en el marc de la nova Administració electrònica al servei de la ciutadania.
Possibles solucions alternatives
Totes les mesures necessàries per regular la intervenció municipal en els actes d’ús de les vies i els espais públics passen per l’aprovació d’una nova ordenança que doni resposta a la diferent casuística existent en matèria d’ús de la via pública.
En aquesta línia, caldrà dur a terme una anàlisi de la normativa referent a la via pública dels municipis confrontants i del conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona per tal d’aprovar una normativa coherent i integradora dins el marc metropolità.
Donada la naturalesa de la norma i de les qüestions que es plantegen en aquesta consulta pública, no es preveu cap alternativa que no sigui la d’impulsar una nova ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipals en l’ús de les vies i els espais públics, amb l’objectiu de garantir la seguretat jurídica en la intervenció administrativa municipal d’aquest ús i la simplificació i transparència del procediment administratiu.
Durant el termini de quinze (15) dies des de l’endemà de la publicació del present anunci en el lloc web municipal i a la plataforma de participació ciutadana municipal DECIDIM per Sant Adrià, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, podran fer arribar les seves opinions a través del procés participatiu que es durà a terme a la plataforma de participació ciutadana municipal DECIDIM per Sant Adrià.
Compartir